Kvalita a bezpečná péče
V Nemocnici Břeclav, p. o. poskytujeme kvalitní a bezpečnou péči pacientům, při níž reagujeme na nejnovější odborné poznatky v oblasti lékařské a ošetřovatelské péče, a také na potřeby a přání pacientů při poskytování zdravotních služeb.
- Podporujeme partnerský přístup k pacientům a jejich blízkým, empatii, spolupráci a spoluodpovědnost při léčebném procesu.
- Podporujeme morální, etické a empatické chování našich zaměstnanců k pacientům i ke spolupracovníkům, rozvíjíme týmovou spolupráci založenou na slušnosti, respektu a vzájemné úctě.
- Podporujeme aktivní nábor kvalifikovaných zdravotnických profesionálů.
- Podporujeme využívání moderních technologií ve všech procesech.
- Podporujeme vzájemné předávání zkušeností mezi zaměstnanci, rozvoj spolupráce mezi jednotlivými odbornými pracovišti.
- Podporujeme předávání informací, které odpovídá potřebám pacientů, zaměstnanců, veřejnosti, orgánů státní správy i samosprávy, zdravotních pojišťoven i dalších spolupracujících zařízení.
- Snažíme se budovat dobré jméno nemocnice.
Sledování kvality
Úroveň poskytování zdravotních služeb z hlediska jejich kvality a bezpečí je v Nemocnici Břeclav, p. o. posuzována externím hodnocením kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb. Nemocnice zavedla a udržuje systém managementu splňující požadavky hodnotících standardů kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče vyplývající z požadavků Zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění, a Vyhlášky č. 102/2012 Sb., o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče, v platném znění.
Od roku 2015 je Nemocnice Břeclav, p. o. držitelem certifikátu externího hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb. Statut akreditovaného zdravotnického zařízení obhájila při auditu externího hodnocení kvality České společnosti pro akreditaci ve zdravotnictví 6. listopadu 2024.
Akreditace je náročný proces, při kterém musí nemocnice externí nezávislé akreditační společnosti prokázat, že splňuje stanovené požadavky kvality a bezpečí poskytovaných služeb. Nezávislí auditoři sledují při poskytování zdravotních služeb pacientům plnění akreditačních standardů, které pokrývají všechny klinické činnosti zdravotnického zařízení, a kladou požadavky i na neklinické oblasti, související s péčí o pacienty, například stravování, technické provozy, hygienu nemocničního prostředí, požární ochranu, krizové řízení, management nemocnice. Při hodnocení kladou důraz na bezpečí pacientů při poskytování zdravotních služeb a při jejich pobytu v nemocnici. Pro pacienty je certifikát úspěšné akreditace zárukou, že nemocnice splňuje nebo i překračuje základní požadavky na kvalitu a bezpečí poskytované péče.
Systém řízení kvality
Interní audity
Interní audity jsou nástrojem pro monitorování a ověřování znalostí a efektivního plnění požadavků. Zjištění z auditů mohou vést k identifikaci rizik, příležitostí ke zlepšování a jsou cennou zpětnou vazbou pro vedoucí pracovníky a vedení nemocnice.
Sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí
Nežádoucí událostí je jakákoliv událost nebo okolnost, jež vznikla při procesu poskytování zdravotních služeb a která mohla vést nebo vedla k poškození pacienta. Dále je za nežádoucí událost považován také případ, kdy poškozeným je zdravotnické zařízení nebo jeho pracovník a stejně tak situace, kdy byl/ mohl být narušen běžný chod příslušné části nemocnice a vyvstalo bezpečnostní riziko pro pacienty, návštěvníky či zaměstnance. Nemocnice má zavedený vnitřní systém hlášení, analyzování a řešení nežádoucích událostí včetně přijímání nápravných a preventivních opatření.
Sledování spokojenosti hospitalizovaných pacientů
Průzkum spokojenosti pacientů je velice důležitá zpětná vazba managementu nemocnice pro zkvalitňování služeb. V Nemocnici Břeclav, p. o. probíhá průzkum prostřednictvím dotazníkového šetření a cílených rozhovorů s hospitalizovanými pacienty. Dotazníky pro lůžková oddělení, ambulantní provozy a centrální stacionář lze vyplnit na pracovišti v tištěné formě, kde jej lze vhodit do schránky, nebo elektronicky na našem webu, a také přes QR kód umístěný na výstupních zprávách z hospitalizace i z ambulancí. Podněty od pacientů jsou 1x měsíčně zpracovány elektronicky, předány vedení nemocnice k seznámení a dle povahy jsou po jejich projednání přijímána potřebná opatření.
Principy zvyšování kvality
Zaměření na pacienty
Nemocnice se při prosazování systému kontinuálního zvyšování kvality systematicky zaměřuje
na uspokojování potřeb svých pacientů. Pomocí analýz poskytovaných služeb a rozborů podnětů od pacientů (anketní zjišťování spokojenosti pacientů, cílené rozhovory, stížnosti, podněty, pochvaly) získává nemocnice více informací o jejich potřebách. Tyto informace lze v procesu zvyšování kvality péče a zajištění bezpečí využít k lepšímu naplňování potřeb pacientů.
Systémové/procesní řízení
Základní podmínkou pro plynulé zvyšování kvality je vnímání nemocnice jako systému složeného z nezávislých částí, které všechny sdílejí stejné poslání a jejichž cílem je naplňování potřeb pacientů a poskytování péče nad rámec jejich očekávání. Cílem nemocnice je optimalizovat činnost celé organizace, nikoliv pouze výkon jednotlivých pracovišť. Veškeré činnosti nemocnice, technické a technologické vybavení, činnost pracovníků, uspořádání a vybavení pracovišť, jsou organizovány s cílem kontinuálního zvyšování kvality. Vedení organizace zná uspořádání jednotlivých pracovišť, spektrum a kvalitu probíhajících procesů a dostupné zdroje a ví, jak se tyto faktory vzájemně doplňují.
Kontinuální zvyšování kvality
Při neustálém zvyšování kvality vychází Nemocnice Břeclav, p. o. z jednotně a účelně uspořádané analýzy všech procesů, které v rámci organizace probíhají, s cílem snížit množství odchylek a pochybení, aktivně přistupovat k rizikům a trvale zvyšovat kvalitu poskytované péče a služeb. Nemocnice hledá způsoby uspokojování potřeb pacientů a naplňování jejich očekávání. K tomu využívá nástrojů postupného zlepšování kvality procesů metodou PDCA (plánuj, dělej, kontroluj, jednej) a metody kořenové analýzy (RCA).
Resortní bezpečnostní cíle
Zavedení resortních bezpečnostních cílů (RBC) je jedním z požadavků Ministerstva zdravotnictví pro interní systém hodnocení kvality a bezpečí při poskytování zdravotních služeb. RBC vycházejí z analýzy nejrizikovějších procesů ve zdravotnictví a z doporučení Světové zdravotnické organizace i Evropské unie. Jde o soubor bezpečnostních opatření, kterými zajišťujeme kvalitní a bezpečné poskytování zdravotních služeb v nemocnici a minimalizujeme rizika poškození pacientů a jiných osob v procesu poskytování zdravotní péče. Postupy a realizace všech resortních bezpečnostních cílů jsou upraveny vnitřními předpisy nemocnice. V problematice bezpečnostních opatření se aktivně vzděláváme.
RBC 1 Bezpečná identifikace pacientů
Jde o bezpečnostní opatření, kterým předcházíme záměně pacientů, laboratorních vzorků nebo léčivých přípravků. Při přijetí do naší nemocnice Vám přijímající sestra umístí na zápěstí identifikační náramek, který slouží k prevenci záměny a přispívá k zajištění Vašeho bezpečí. Kromě identifikačních údajů mohou být na náramek nalepeny samolepky, které svojí barvou upozorňují na zjištěná rizika (např. riziko alergické reakce, riziko pádu, nebo riziko spojené s cukrovkou u diabetiků).
RBC 2 Bezpečnost při používání léčivých přípravků s vyšší mírou rizikovosti
Klademe důraz na bezpečné uskladnění a podávání rizikových léčiv (návykové látky, hepariny, inzuliny, koncentrované elektrolyty). V Nemocnici Břeclav, p. o. jsou riziková léčiva na každém oddělení uložena odděleně od běžně užívaných léčiv, aby bylo zamezeno případnému zneužití či nesprávnému podání léčiva. Před manipulací s rizikovým léčivem je nastavenými opatřeními zdravotnický pracovník opakovaně upozorněn na rizikovost při jejich aplikaci.
RBC 3 Prevence záměny pacienta, výkonu, strany a místa při výkonech
Používáme standardizovaný způsob označování místa výkonu, při kterém ve spolupráci s pacientem lékař v předoperační přípravě označí místo operačního výkonu. Před zahájením operačního výkonu provádíme tzv. předoperační bezpečnostní proceduru, jejímž cílem je ověření správnosti identifikace pacienta, operačního výkonu, operačního pole, nástrojů a implantátů, připravenost přístrojů a správně provedené antibiotická profylaxe.
RBC 4 Prevence pádů
S pobytem pacienta ve zdravotnickém zařízení se zvyšuje pravděpodobnost pádu. Proto při vstupním vyšetření provádí sestry u všech pacientů na lůžkových odděleních hodnocení rizika pádu pacienta. Pro všechny pacienty jsou stanovena preventivní opatření vedoucí ke snížení rizika. Pro úspěšnost nastavené prevence pádu je nezbytná spolupráce pacienta.
RBC 5 Zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče
Základním opatřením zaměřeným na snižování rizika vzniku infekce spojené se zdravotní péčí je hygiena rukou. Klademe velký důraz na zavádění a dodržování správných postupů hygieny rukou během poskytování zdravotní péče. Zdravotničtí pracovníci provádí hygienickou dezinfekci rukou před kontaktem s pacientem, před aseptickými činnostmi, po expozici biologickým materiálem, po kontaktu s pacientem a s jeho okolím.
RBC 6 Bezpečná komunikace
Bezpečná, efektivní komunikace mezi zdravotnickými pracovníky je důležitým nástrojem k zajištění bezpečné a kvalitní péče o pacienta. Mezi zdravotnickými pracovníky v Nemocnici Břeclav, p. o. jsme zavedli jednotný postup pro ústní a telefonickou komunikaci při ordinování léčiv a hlášení laboratorních výsledků pacientů.
RBC 7 Bezpečné předávání pacientů
Bezpečné předávání pacientů mezi směnami, předání pacienta k výkonu či po výkonu nebo při předávání pacienta na jiné oddělení či pracoviště, je prováděno kompetentními zdravotníky včetně příslušných záznamů do zdravotnické dokumentace.
RBC 8 Prevence vzniku proleženin/dekubitů u hospitalizovaných pacientů
Při vstupním vyšetření provádí sestry u všech pacientů na lůžkových odděleních hodnocení rizika vzniku dekubitů, podle kterého připravují a realizují preventivní opatření, která snižují riziko jejich vzniku. Nemocnice Břeclav, p. o. věnuje velkou pozornost problematice prevence a léčby dekubitů. Pro pacienty s rizikem vzniku dekubitů je na odděleních k dispozici velké množství polohovacích pomůcek a antidekubitní matrace do lůžek, které výrazně snižují riziko tlaku na predilekční místa. Formou benchmarkingu (nástroj pro porovnávání) sledujeme, jak si v prevenci a léčbě dekubitů vedeme ve srovnání s nemocnicemi stejného typu.